Sinds september 2016spreek ik (Sander) elke werkdag om 07.55 uur mijn ‘accountability partner’ Lotte uit Denemarken (via Skype)Dit gesprek duurt niet langer dan 5 minuten. Toen we hiermee begonnen stelden we elkaar 2 vragen:

  • Heb je gedaan wat je gisteren zei dat je ging doen?
  • Wat ga je vandaag doen?

Als het antwoord op vraag 1 ‘nee’ is, dan stelt de ander de vraag: ‘wat heb je dan belangrijker gemaakt?’

Mijn uitstelgedrag vele malen minder te maken

Deze korte interactie heeft me enorm geholpen om mijn uitstelgedrag vele malen minder te maken en me bewust te worden van onderliggende belemmeringen. Het simpele feit dat ik tegen iemand uitspreek wat ik ga doen, zorgt ervoor dat ik met focus de dag in ga en veel, zo niet alles, in het werk stel om te voorkomen dat ik de volgende dag ‘nee’ moet antwoorden op de 1e vraag (en dus doe wat ik me voorgenomen heb te doen).

Gaandeweg is de aard van ons korte gesprek in de ochtendverschoven van het ‘doen’ naar het ‘zijn’. Deze verschuiving is geïnspireerd doorTransformationalPresence en dan met name door één van de 3 centrale vragen van deze krachtige coach- en leiderschapsbenadering: ‘wie word je gevraagd te zijn? Redenerend vanuit het potentieeldat in willekeurig welke situatie verborgen ligt, welke rol word je gevraagd te spelen of welke kwaliteiten mag je meer naar voren laten komen?

De twee vragen die Lotte en ik elkaar nu stellen zijn:

  • Wat was het effect van je intentie gisteren?
  • Wie wil je vandaag zijn, in het algemeen of t.a.v. een bepaalde activiteit of gesprek?

De kracht van je intentie

Ter voorbereiding op het 5-minuten-gesprek kijk ik vooruit op de dag envoel ik aan wat er van me gevraagd wordt in termen van ‘hoe ik aanwezig ben’, in de gehele dag zelf of voor een bepaald gesprek of overleg.Om een paar voorbeelden te geven kan het antwoord op de 2e vraag zijn: ‘doortastend’ of ‘open en nieuwsgierig’‘serieus en zakelijk’ of ‘speels’, rebels’, ‘creatief’ of ‘afwachtend’Het effect is dat ik veel bewuster juist die kwaliteiten inzetmeer ontspannen ben en meer in contact ben met mezelf en de ander. Met als resultaat dat ik effectiever ben en (nog) meer plezier ervaar

Mijn zeer gewaardeerde collega-coach Francine Derks noemt dit ‘de kracht van je intentie’Ik nodig je graag uit deze week eens bewust de kracht van jouw intentie in te zetten. Ga eens na wie jij wilt zijnEn ervaar wat het effect is!

Richt je deze week eens op een bepaald gesprek of situatieen bedenk dan één zin die uitdrukking geeft aan wie je wilt zijn, die aanvoelt als helpend en op die manier werkt als intentie. Zorg dat deze zin positief is, actief, in het hier en nu, geen ontkenningen bevat en begint met 'ik'. Houd het vooral kort en krachtig. Bijvoorbeeld:

  • ik ben ontspannen
  • ik ben open en stel mij kwetsbaar op
  • ik laat mijn capaciteiten zien
  • Ik luister zorgvuldig
  • ….

En laat dan wat wil gebeuren zich ontvouwenIk wens je veel plezier!

Stuur mij de wekelijkse Thought for the Week